امنیت سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

دسته بندی :
امنیت سایت - اروم وب
فهرست موضوعات
🥇زمان مطالعه: 11 دقیقه

به مجموعه روش ها و اقدامانی که باعث میشود تا سایت از هکر ها و ورود اشخاص دیگر در امان باشد امنیت میباشد. در نظر داشته باشید که امنیت سایت ویژگی های بسیار زیادی دارد که تمامی موارد باید در یک سایت لحاظ شود. امنیت اینترنت ، امنیت سرور یا هاست و سیستم عامل همگی باید لحاظ شود تا امنیت یک سایت افزایش داشته باشد. در نظر داشته باشید که برخی از افراد با تغییر دادن آدرس ورود به سایت فکر میکنند که امنیت سایت را انجام داده اند. ولی این روش یکی از روش های مهم در امنیت سایت میباشد. در نظر داشته باشید که امنیت سایت بسیار گسترده بوده و نیاز به بررسی های زیادی میباشد. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم داریم نکاتی که با بررسی و رعایت آنها میتوانیم امنیت سایت را تامین کنیم را برای شما گردآوری کرده ایم پس با ما همراه باشید.

آیا در طراحی سایت امنیت سایت اهمیت دارد؟

اگر شما هم جواب این سوال را نمیدانید باید بدانید که در سئو تکنیکال یکی از روش های مهم برای سئو ، امنیت بالای وبسایت میباشد. امنیت و جلوگیری از نفوذ کاربران و اشخاص دیگر به سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. در نظر داشته باشید تامین کردن امنیت برای سایت میتواند اعتماد موتور های جستجو به سایت را افزایش دهد. امنیت در سایت های اینترنتی فقط ورود به سایت نمیباشد. بلکه جلوگیری از حملات اسپم ، اعمال بازدید های فیک و … همگی از شاخه های امنیت در وبسایت میباشد. اگر میخواهید تا کسب و کار بسیار بزرگی را مانند دیجی کالا شروع کنید مسلما به در امنیت سایت خود تمرکز بسیار زیادی را داشته باشید.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم که روش ها و تکنیک هایی که میتواند امنیت وبسایت ما را افزایش دهد را معرفی نماییم.

تاثیر اینترنت امن در امنیت سایت - اروم وب

فاکتور اول : اینترنت امن

مسلما اینترنت ارتباط کاربر و سایت را برقرا میکند. مثلا در فرایند ثبت نام در سایت شما یک درخواست به سایت شما ارسال میشود. در نظر داشته باشید اگر بین کاربر و سایت سیستمی قرار بگیرد میتواند تمامی فعالیت شما را برداشته و برضد شما انجام دهد. اگر اینترنت نا امنی را داشته باشید هکر ها و اشخاصی که میخواهند وارد سایت شما شوند میتوانند با ورود به میانه سایت و اینترنت شما اطلاعات شما را دریافت کرده و سایت شما را هک کنند. به سرقت رفتن اطلاعات سایت شما باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی میشود به همین دلیل حتما به این نقطه توجه ویژه ای داشته باشید و امنیت اینترنت و فضای تبادل خود را افزایش دهید. یکی از روش های موثر در افزایش امنیت اینترنت استفاده از Mac Address میباشد. مک آدرس در شبکه های WIFI از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. زیرا هر کاربری نمیتواند وارد شبکه اینترنت شما شود.

فاکتور دوم : استفاده از هاست و سرور مورد اعتماد

در نظر داشته باشید هاست یکی از مهم ترین عامل در هک شدن سایت میباشد. برخی از ارائه دهندگان هاست و سرور امنیت شبکه های خود را تامین نمیکنند. برخی از افراد نیز بدون هیچ گونه دانشی اقدام به خرید از شرکت هایی میکنند که ناشناخته هستند. به همین دلیل در این صورت امکان هک شدن سایت افزایش می یابد. به همین دلیل در هنگام خرید هاست ابتدا اعتماد و شناخت کافی را نسبت به شرکت ارائه دهنده داشته باشید و موارد امنیت هاست را نیز بررسی کنید. در نظر داشته باشید که در صورت امکان حتما از هاستینگ هایی با سیستم کالی لینوکس استفاده نمائید. زیرا این نوع از سیستم عامل ها که هاست و سرور بر روی آنها پایه گذاری میشود امنیت بسیار بالایی داشته و همچنین سرعت بهتری دارند.

استفاده از نرم افزار و سیستم عامنل معتبر - اروم وب

فاکتور سوم : استفاده از سیستم عامل معتبر

برخی از افراد اقدام به استفاده از نرم افزار های زیادی در سیستم عامل خود هستند. در نظر داشته باشید هکر ها میتوانند با تغییر هسته یک نرم افزار مدیریت کاملی بر روی سیستم عامل شما داشته باشند. این روش امروزه مورد استفاده افراد زیادی قرار میگیرد. برخی از وبسایت ها با ارائه رایگان برخی از نرم افزار های پولی به این روش وارد سیستم و سایت میشوند و امنیت یک سایت را زیر سوال میبرند. به همین دلیل در هنگام سعی کنید برای افزایش امنیت وبسایت خود از سیستم عامل استانداردی استفاده کرده و نرم افزار ها را از یک مرجع معتبر خریداری نمائید.

فاکتور چهارم : استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

امروز بیشتر سایت ها از سیستم های مدیریت محتوای ورپردس ، جوملا و … استفاده میکنند. در نظر داشته باشید که سیستم مدیریت محتوا هسته اصلی سک سایت بوده که قالب و … بر روی این سیستم نصب میشود. به همین دلیل اگر یک تکه کد اسپم در داخل این سیستم های مدیریت محتوا تزریق شود مثلا ورود به سایت شما مثل آب خوردن میباشد. در نظر داشته باشید در ایران وبسایت های زیادی قالب ، افزونه و … که در سیستم های مدیریت محتوا مورد استفاده قرار میگیرد را به فروش میرسانند. ولی در نظر داشته باشید برخی از افراد وبسایت هایی را برای خرید قالب و افزونه استفاده میکنند که دارای قیمت پایینی بوده و یا به صورت رایگان میباشد. خرید خود را از وبسایت هایی انجام دهید که توسط افراد زیادی شناخته میشود. اگر یک افزونه و قالبی را به صورت رایگان استفاده میکنید امکان هک شدن سایت شما به صورت چشمگیری افزایش می یابد. پس به این نقطه بسیار مهم توجه داشته باشید.

امنیت سایت با رمز قوی - اروم وب

فاکتور پنجم : استفاده از رمز قوی و ایمن

در هنگام طراحی سایت در نظر داشته باشید که از رمز عبوری استفاده کنید که امکان تشخیص آن وجود نداشته باشد. برخی از افراد به دلیل راحتی کار خود و برای اینکه رمز عبور خود را به یاد داشته باشند از رمز عبور بسیار عادی چند حرفی استفاده میکنند. این روش و این تکنیک بسیار نادرست بوده و میتواند برای شما یک تهدید بسیار بزرگی باشد. در نظر داشته باشید استفاده از @.&^%*& در رمز عبور میتواند میزان تشخیص و هک آن را حداقل برساند. همچنین این نقطه را نیز به یاد داشته باشید که در دوره های زمانی متفاوت رمز عبور خود را تغییر دهید. این روش نه تنها در سایت بلکه حتی در حساب های بانکی ، رمز شبکه های اجتماعی و … میتواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.

فاکتور ششم : تغییر آدرس ورود به سایت

همانطور که اول مقاله گفتیم تامین کردن امنیت سایت 100% نبوده ولی با انجام برخی از تکنیک ها میتوانیم به صورت چشمگیری امنیت سایت را تامین نمائیم. اما منظور از تغییر آدرس ورود به سایت چیه ؟ خب به این مثال توجه کنید.

اگر از وردپرس استفاده میکنید آدرس ورود به سایت شما به صورت پیشفرض WWW.YOURSITE.COM/WP-ADMIN  میباشد. به همین دلیل اگر شخصی رمز عبور و نام کاربری شما را داشته باشد مسلما میتواند بدون هیچ گونه مشکلی وارد سایت شود. به همین دلیل اگر آدرس پیشفرض را تغییر دهید مسلما ورود به سایت شما بسیار سخت میباشد. پس به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

فاکتور هفتم : برخورداری سایت از SSL

همانطور که در مقاله سئو تکنیکال گفتیم ssl از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. وجود SSL باعث میشود تا امتیاز سایت از دید موتورهای جستجو در سئو نیز افزایش یابد. از طرفی گواهی SSL در امنیت سایت نیز تاثیر زیادی دارد. ورود و خروج اطلاعات در سایت با وجود SSL به صورت رمزنگاری شده میباشد. به همین دلیل اشخاص و هکر هایی که در کمین هک سایت شما هستند نمیتوانند اطلاعات شما را برداشت کنند زیرا تمامی اطلاعات به صورت رمزنگاری شده دریافت و ارسال میشود. این نکات بسیار ساده و ریز میباشند ولی تاثیر زیادی در امنیت سایت دارد. در نظر داشته باشید که SSL به دو صورت پولی و رایگان وجود دارد که نسخه پولی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بهتر است که به صورت سالیانه با هزینه بسیار اندک اقدام به خرید SSL پولی یا پرومیوم نمائید.

فاکتور هشتم : آپدیت کردن سیستم های مدیریت محتوا

امروزه سیستم مدیریت محتوا وردپرس و جوملا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برخی از وبسایت هایی که در اینترنت وجود دارد از این دو سیستم مدیریت محتوا یا CMS پشتیبانی میکنند. این دو سیستم همواره در حال ارائه آپدیت هستند. دلیل ارائه اپدیت این دو CMS به این دلیل است که برخی از مشکلات وجود دارد که با هر اپدیت مشکلی قبلی رفع میشود به همین دلیل سعی کنید همیشه آخرین نسخه از دو سیستم مدیریت محتوا را بر روی سایت خود نصب کنید تا امنیت سایت شما همیشه در درجه بالا قرار بگیرد.

کلام آخر

نکات و روش هایی که گفتیم بسیار ساده بوده و میتواند سایت شما را در برابر حملات و هکر ها مقاوم سازی کند. در نظر داشته باشید با انجام یکی یا دو تا از روش ها فک نکنید که سایت شما کاملا دارای امنیت میباشد. این نکات و نکته های زیادی که انتشار میدهیم میتواند بسیار کلیدی باشد. در نظر داشته باشید انجام تمامی این فنون میتواند تا 80% امنیت‌سایت شما را تامین کند. برخی از روش ها هم که باید خودتان انجام دهید به مرور زمان انتشار میدهیم. یکی از این روش ها قرار ندادن اطلاعات سایت به افراد ناشناخته میباشد. به این نکات ساده ولی پر اهمیت توجه داشته باشید. در نظر داشته باشید اگر در زمینه فراهم کردن امنیت سایت فعالیت نکرده اید ، اروم وب به عنوان مجری طراحی سایت در ارومیه میتواند امنیت وبسایت شما را به صورت کاملا مهندسی و حرفه ای تامین کند. در صورت هر گونه مشکل و نیاز به راهنمایی در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در مورد این مطلب صحبت کنید

تیم حرفه ای اروم وب

این مقاله به کوشش مهندس علی بلاقی و دیگر اعضای تیم اروم وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

مرجع آموزش های رایگان

در پیج اینستاگرام ما عضو شوید و از ویدئو های آموزشی کاملا رایگان بهره ببرید.

علی بلاقی

مدیر گروه دیجیتال مارکتینگ

اروم وب

ویدئو معرفی خدمات اروم وب

معرفی اروم وب
پخش ویدیو

مقالات مرتبط

یک دیدگاه دربارهٔ «امنیت سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *