آموزش ساخت سایت مپ در وردپرس به روش آب خوردن

دسته بندی :
آموزش ساخت سایت مپ-اروم وب
فهرست موضوعات
🥇زمان مطالعه: 12 دقیقه

آموزش ساخت سایت مپ sitemap چگونه است ؟ ابزارهای ساخت نقشه سایت یا همان سایت مپ چیست ؟ سایت مپ در سئو چه کاربردی دارد ؟ اگر شما هم جز افرادی هستید که به دنبال جواب این سوالات هستید خب پس بهت پیشنهاد میکنم که تا انتهای این مقاله با اروم وب همراه باشید.

یکی از بهترین روش هایی که در سئو ارزش بسیار بالایی دارد اعلام صفحات سایت برای موتور های جستجو میباشد چون تا زمانی که شما سایت خود را به موتورهای جستجو مثل گوگل معرفی نکنید متاسفانه خبری از ایندکس نبوده و سایت شما در گوگل و سایر موتور های جستجو مشاهده نخواهد شد.

 در نظر داشته باشید که شما با ساخت و معرفی نقشه سایت به گوگل کمک میکنید که گوگل سایت شما را به خوبی درک کند و اینگونه میباشد که گوگل و سایر موتورهای جستجو به خوبی سایت شمارا بررسی و اقدام به ایندکس سایت در گوگل میکنند. پس با ما همراه باشید که در این سری از مقالات اروم وب تصمیم داریم به صورت جامع آموزش ساخت سایت مپ و مباحث پیرامون رو به شما معرفی و آموزش دهیم.

سایت مپ چیست ؟

سایت مپ یک فایلی در سایت میباشد که با فرمت XML  میباشد و  در داخل این فایل صفحاتی که ارزش بالایی در سایت دارند قرارداده میشود و گوگل طبق این فایل به صفحات سایت دسترسی پیدا کرده و عمل خزش را انجام میدهد.

سایت مپ مانند یک نقشه سفر برای گوگل میباشد و گوگل با استفاده این نقشه میتواند از جاهای دیدنی سایت شما بازدید کرده و لذت ببرد.

به این مثال توجه کنید که در هنگام سفر به یک شهر دیگر مسلما شما با جاهای دیدنی آن شهر آشنایی ندارید و در این صورت از یک نقشه مسیر استفاده میکنید دقیقا در بستر اینترنت هم سایت مپ برای خزنده های گوگل یک نقشه راه بوده و باعث میشود تا گوگل در کمترین زمان ممکن به صفات یک سایت دسترسی داشته باشد.

نقشه سایت چیست؟

آموزش ساخت سایت مپ یا نقشه سایت در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به عنوان بهترین و پرطرفدار ترین CMS برای طراحی سایت به شمار می آید و ساخت سایت مپ با این سیستم مدیریت محتوا توسط 3 ابزار به صورت اتوماتیک انجام میگیرد. در نظر داشته باشید که به روش دستی هم میتوان سایت مپ ساخت ولی کوچکترین اشتباه در ساخت نقشه سایت میتواند برای شما گران تمام شده و در سئو به مشکلات زیادی برخورد نماید پس تا حد امکان از ابزارهای ساخت نقشه سایت استفاده کنید تا یک نقشه سایت اصولی را بسازید.

ما در این بخش تصمیم داریم که به صورت کاملا تصویری آموزش ساخت سایت مپ یا نقشه سایت در وردپرس را برای شما معرفی نمایم :

مقاله مرتبط : کسب درآمد از وردپرس

آموزش ساخت نقشه سایت با افزونه یواست سئو

یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین افزونه ای که به عنوان سئو محتوا شناخته میشود یواست سئو میباشد. این افزونه قابلیت های بسیار زیاد دارد که میتواند در سئو یک سایت دخالت زیادی داشته باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های افزونه یواست سئو این است که ساخت سایت مپ در این افزونه کاملا بصورت خودکار بوده و این مورد باعث میشود تا شما بدون هیچ دخالتی یک نقشه سایت کاملا بهینه داشته باشید.

اما برای اینکه شما بتوانید تنظیمات اولیه یواست برای ساخت سایت مپ را انجام دهید ابتدا افزونه یواست را نصب کنید. ” پیشنهاد میکنیم از نسخه پرو استفاده کنید و از نسخه های رایگان و نال شده به هیچ عنوان استفاده نکنید”

بعد از نصب افزونه در نوار کناری بر روی سئو هاور کرده و بر روی زیر منوی عمومی کلیک کنید. ( تصویر زیر )

ساخت نقشه سایت با یواست سئو-اروم وب

در صفحه باز شده در بالا در تب امکانات کلیک کنید و در این صورت با چندین مورد طبق تصویر زیر مواجه خواهید شد. ( تصویر زیر )

آموزش ساخت نقشه سایت با یواست سئو

در بین این گزینه های تیک نقشه های xml سایت را به فعال (روشن) کنید. تا نقشه سایت شما در زمان خیلی کوتاهی ساخته شود. در نظر داشته باشید که به صورت پیشفرض این گزینه فعال میباشد و نیازی به فعالسازی آن نمیباشد.

در کنار عنوان نقشه های xml سایت یک آیکون علامت سوال (؟) وجود دارد که برای مشاهده نقشه سایت میتوانید بر روی ” مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید. ( تصویر زیر )

آموزش ساخت سایت مپ با افزونه یواست سئو

آموزش ساخت سایت مپ با افزونه google xml sitemap

یکی دیگر از روش های آموزش ساخت سایت مپ استفاده از افزونه google xml sitemap میباشد که این افزونه به صورت رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد. برای نصب این افزونه به صفحه افزونه ها مراجعه کرده و طبق تصویر زیر عبارت google xml sitemap را در فیلد جستجو کرده سپس افزونه ی مربوطه را که در تصویر زیر می بینید نصب نماید.

برای اینکه کار با این افزونه نسبت به روش بالا مقداری متفاوت میباشد حتما از ویدئو آموزشی که به زودی در بخش پایین گذاشته میشود استفاده کنید چون این افزونه کار باهاش یکمی سخته به همین دلیل در گام اول از این افزونه استفاده نکنین و یا اگه میخواین استفاده بکنی حتما ویدئو آموزشی مربوطه رو مشاهده کنید.

** پیشنهاد میکنیم که به هیچ عنوان اگر از افرونه یواست سئو و رنک مث استفاده میکنید اصلا از افزونه xml google sitemap استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد تداخل در سئو و … میشود **

ساخت سایت مپ با افزونه رنک مث

برای ساخت نقشه سایت در افزونه پرطرفدار رنک مث بعد از نصب این افزونه ، در قسمت کناری پیشخوان بر روی رنک مث کلیک کرده و بعد در زیر منو بر روی تنظیمات نقشه سایت کلیک کنید. ( تصویر زیر )

ساخت سایت مپ با افزونه رنک مث-اروم وب

تنظیمات مربوط به ساخت سایت مپ نسبت به افزونه یواست مقداری متفاوت و حرفه ای میباشد که میتوانید به صورت کامل شخصی سازی نماید.

در صفحه باز شده در اول صفحه آدرس سایت مپ وجود دارد که میتوانید از این قسمت به سایت مپ دسترسی داشته باشید.

آموزش ساخت سایت مپ با افزونه رنک مث

پیوند در نقشه سایت

در این قسمت وارد کردن هر عدد به منزله محدودیت در تعداد لینک در هر صفحه میباشد و به شما پیشنهاد میکنیم که عدد 200 تا 5000 را وارد نماید. ( تصویر زیر )

پیوندها در نقشه سایت افزونه رنک مث

تصاویر در نقشه سایت

وجود تصاویر در نقشه سایت میتواند در سئو تاثیر بسیار خوبی داشته باشد به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که این گزینه را فعال نماید. ( تصویر زیر )

تصاویر در نقشه سایت-اروم وب

شامل تصاویر شاخص

با فعال کردن این گزینه هر تصویر شاخصی در هر جای سایت آپلود کنیم در نقشه سایت هم گزاشته میشود و این مورد میتواند به ایندکس شدن تصاویر کمک بسیار زیادی کند.

✨ مقاله مرتبط : روش سئو تصاویر

مستثنی کردن نوشته ها

همانطور که میدانید نقشه سایت یعنی نقشه راه سایت شما برای گوگل میباشد و اگر میخواهید برخی از مقالات شما در نقشه سایت وجود نداشته باشد میتوانید با وارد کردن ای دی ID نوشته مربوطه این نوشته را در سایت مپ خود قرار ندهید.

مستثنی کردن دسته ها

در نوشته ها امکان دسته بندی نوشته ها وجود دارد به همین دلیل اگر میخواهید که به هر دلیل برخی از دسته بندی ها را از نقشه سایت حذف کنید بهتر است که ای دی ID دسته بندی مربوطه را در کادر مستثنی کردتن دسته هاوارد کنید.

پینگ موتورهای جستجو

نقشه سایت هموراه در حال آپدیت میباشد و اگر بخواهید با هر بار بروزرسانی صفحه یا … اطلاع رسانی به گوگل انجام شودحتما این گزینه را فعال کنید. ” پیشنهاد ما این است که این گزینه را حتما فعال کنید “

آموزش ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول

برای از طی کردن آموزش ساخت نقشه سایت نوبت به مرحله ثت نقشه سایت میرسیم. برای اینکه نقشه ساخته شده را به سرچ کنسول معرفی کنیم بعد از وارد شدن به سرچ کنسول سایت خود در نوار کناری سمت چپ بر روی گزینه sitemap کلیک کنید. (تصویر زیر )

آموزش سایت مپ در سرچ کنسول

سپس در کادر مربوطه آدرس سایت مپ که همان sitemap_index.xml میباشد را وارد کرده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید تا سایت مپ شما در سرچ کنسول فراخوانی شود. ( تصویر زیر )

بهترین افزونه sitemap وردپرس

همانطور که در بخش بالا متوجه شدید چندین افزونه برای ساخت سایت مپ وجود دارد ولی پیشنهاد ما استفاده از افزونه یواست یا رنک مث میباشد . در نظر داشته باشید که حتما یکی از این دو افزونه را نصب کنید چون نصب دو افزونه میتواند تداخل های زیادی را در سایت شما ایجاد کند و حتی باعث آسیب رساندن به سایت نیز میشود.

یک سایت مپ خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

نقشه سایت یا سایت مپ همیشه باید بسیار خوانا و تمیز باشد. سعی کنید در سایت مپ صفحاتی که ارزشی برای شما ندارند را وارد نکنید  تا حجم و تعداد لینک های سایت مپ شما بسیار سبک باشد.

یک سایت مپ با داشتن صفحات بی ارزش حجم بالایی دارد و این مورد باعث میشود تا خزنده های گوگل به خوبی نتوانند عمل خزیدن را انجام دهد و از همه مهم تر میزان بودجه خزش هم مسلما در زمان کوتاهی تکمیل میشود و این مورد میتواند مشکل ایندکس را برای سایت شما به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

آموزش ساخت نقشه سایت در سایت های وردپرسی نسبت به سایر سایت ها نسبتا بسیار راحت تر بوده و این به دلیل وجود برخی از افزونه ها میباشد. افزونه های سئو که وظیفه دارند تا سایت مپ برای سایت هم ایجاد کنند همیشه به صورت استاندارد این فرایند را انجام میدهند پس بدون هیچ گونه نگرانی میتواند با آموزش ساخت سایت مپ ، وبسایت خود را به گوگل و سایر موتور های جستجو معرفی کرده و سایت خود را در گوگل ایندکس کنید.

در مورد این مطلب صحبت کنید

تیم حرفه ای اروم وب

این مقاله به کوشش مهندس علی بلاقی و دیگر اعضای تیم اروم وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

مرجع آموزش های رایگان

در پیج اینستاگرام ما عضو شوید و از ویدئو های آموزشی کاملا رایگان بهره ببرید.

علی بلاقی

مدیر گروه دیجیتال مارکتینگ

اروم وب

ویدئو معرفی خدمات اروم وب

معرفی اروم وب
پخش ویدیو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *