14 نکته مهم در طراحی سایت فروشگاهی

دسته بندی :
نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی-اروم وب
فهرست موضوعات
🥇زمان مطالعه: 16 دقیقه

آیا همیشه واجب و ضروری است که طراحی سایت فروشگاهی زیبا باشید؟ برای طراحی سایت فروشگاهی چه نکاتی باید رعایت شود؟ دلایل موفق بودن برخی از فروشگاه های اینترنتی چیست؟ این سوالاتی میباشد که برخی از افراد از خود میپرسند. اگر تا به امروزه پاسخ این سوالات را پیدا نکردید پس بهتون پیشنهاد میکنم که در این مقاله به این سوالات مهم پاسخ خواهیم داد. در نظر داشته باشید که مهندسان و متخصصان اروم وب نیز به صورت کاملا استاندارد نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی را گردآوری کرده اند و در این مقاله به بررسی عوامل بسیار زیادی در طراحی سایت فروشگاهی خواهیم پرداخت. پس حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

همه ما میدانیم که طراحی سایت به صورت استاندارد میتواند کاربر را صید کرده و به مشتری تبدیل نماید. برخی از افراد موفقیت فروشگاه های اینترنتی را زیبایی و متریال بودن سایت میدانند و برخی از افراد نیز نوع محصولات را عامل اصلی موفقیت سایت های فروشگاهی تلقی میکنند. اما باید توجه داشته باشید که طراحی وب سایت فروشگاهی نیازمند رعایت برخی از نکات میباشد زیرا زیبایی یک سایت نیز فاکتور های اصلی در موفقیت وبسایت میباشد اما مسلما این فاکتور به تنهایی نمیتواند تعیین کننده موفقیت سایت باشد.

فاکتور های کوتاه و تاثیر گذار در طراحی سایت فروشگاهی

قبل از شروع به بررسی نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی باید بگوییم که شما باید در فروشگاه اینترنتی خود برنامه ریزی را به صورتی انجام دهید که کاربر در فرایند انتخاب و خرید دچار سردرگمی نشده و بتواند به صورت ساده اقدام به بررسی ، انتخاب و خرید محصول یا کاملا نمائید. تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که فرایند خرید یک سایت فروشگاهی به قدری سخت بوده که از آن خارج شوید به همین دلیل باید به هیچ عنوان اینگونه اشتباهات را در طراحی وبسایت خود رفع کرده و تجریه راحتی را در اختیار کاربر قرار دهید.

نکات مهم و اصلی در طراحی سایت فروشگاهی

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید تمامی این فاکتور ها را در صورت امکان در طراحی سایت خود لحاظ نمائید. این عوامل بسیار مهم بوده و وبسایت فروشگاهی شما را به یک وبسایت کاملا استاندارد تبدیل خواهد کرد.

قابلیت فیلتر و شخصی سازی توسط کاربر

سعی کنید در صفحات محصولات و دسته بندی سایت خود قابلیت فیلتر کردن بر اساس ویژگی محصولات را فعال نمائید. این مزیت باعث میشود تا کاربر در انتخاب خود زمان کمتری را صرف کرده و محصول مورد نیاز خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انتخاب و خریداری میکند. به عنوان مثال وبسایت دیجی کالا از این مزیت استفاده کرده و امکان فیلتر کردن بر اساس رنگ ، ابعاد ، کشور سازنده و … را در اختیار کاربر قرار میدهد.

و اما مهم ترین نکته ای که در فیلتر کردن محصولات باید آن را مد نظر داشته باشید ، قابلیت برگشت به حالت قبل میباشد. به عنوان مثال اگر کاربر یک فیلتر را برای محصولات در نظر گرفت این قابلیت را داشته باشد که فیلتر را به راحتی جذف کند در غیر اینصورت باید صفحه سایت شما رفرش کرده و این عامل بیشتر مواقع باعث منصرف شدن کاربر از خرید شده و از سایت شما خارج میشود.

فیلتر محصولات در فروشگاه اینترنتی-اروم وب

امکان جستجو محصول در سایت فراهم شود

یک وبسایت بزرگ با هزاران کالا که فیلد جستجو ندارد مانند فروشگاه بزرگی است که فروشنده ندارد. زمانی که شما وارد یک فروشگاه بزرگ میشوید مسلما از فروشنده محل محصول را سوال میکنید به همین دلیل در فروشگاه های اینترنتی هم باید فیلد جستجو قرار داده شود تا کاربر بتواند در بین هزاران محصول کالای درخواستی خود را جستجو کرده و در صورت موجود بودن کاملا اقدام به خرید نماید. اما باید در نظر داشته باشید که سیستم جستجو باید به صورت پیشرفته پیاده سازی شود.

ساده کردن فرایند خرید

سایت های تازه تاسیس با این مشکل بزرگ مواجه هستند و فرایند خرید را بسیار طولانی در نظر گرفته اند. کاربر بعد از اینکه محصول خود را انتخاب و برای خرید اقدام میکند سعی کنید فرایند سفارش و پرداخت هزینه را بسیار کوتاه در نظر بگیرید. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که اطلاعات مهم و ضروری را مشتری درخواست نمائید و از درخواست کد ملی و نام پدر و … برای فروشگاه اینترنتی به شدت جلوگیری کنید. این عامل باعث نارضایتی خریدار بوده و از سوی دیگر امکان منصرف شدن از خرید میشود.

معلوم کردن محصولات ناموجود به مشتری

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که امروزه بیشتر وبسایت های فروشگاهی با آن مواجه هستند و انجام این عمل نیز به سئو سایت نیز تاثیر بسیار زیادی میگذارد حذف محصولات ناموجود در سایت میباشد. حذف کردن محصولات ناموجود از سایت و سپس بعد از مدتی اضافه کردن آن به سایت باعث میشود تا لطمه بسیار زیادی در سئو سایت وارد شود.

یکی از استاندارد ترین روش ها ناموجود کردن محصولات در سایت میباشد و حتما در نظر داشته باشید که ناموجود بودن محصول را حتما با استفاده از علامت یا نشانه ای به کاربران اطلاع دهید تا کاربران بر اساس محصولات موجود تصمیم گیری بهتری برای خرید داشته باشند.

محصولات ناموجود در فروشگاه اینترنتی-اروم وب

استفاده از بردکرامب در طراحی سایت فروشگاهی

یکی از نکات مهم در طراحی وبسایت فروشگاهی استفاده از برکرامب در صفحات سایت های فروشگاهی میباشد. بردکرامب در سایت های بزرگ فروشگاهی که میزان صفحات و دسته بندی و محصولات زیادی دارد باعث میشود تا کاربر از صفحه ای که در آن حضور دارد اطلاع داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما در یک شهر بزرگ گم شوید به دنبال یافن تابلو برای رسیدن به محل خود میگردید و وجود برکرامب نیز در سایت های فروشگاه همین کاربرد را داشته و کاربر میتواند از محل حضور خود آگاه شود. در نظر داشته باشید که بردکرامب تاثیر خوبی در سئو سایت به صورت غیرمستقیم میگذارد و به همین دلیل ما در مقاله ای حدا به صورت کاملا اقدام به بررسی بردکرامب کرده ایم.

بردکرامب در فروشگاه اینترنتی-اروم وب

استفاده از تصاویر با کیفیت

تنها روشی کا مشتریان یک کالا را در فروشگاه های اینترنتی بررسی و تصمیم به خرید میکنند تصاویر محصولات میباشد. استفاده از تصاویر بی کیفیت مسلما هر شخصی را از خرید منصرف میکند. مشتری شما انتظار دارد در مقابل وجه‌ی که پرداخت میکند محصولی را خریداری کند که نیازش را رفع کند اما زمانی که محصول شما از تصاویر خوبی برخوردار نبوده مسلما کاربر نمیتواند کالای شما را بررسی کند. به عنوان مثال دیجی کالا یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در دنیا شناخته میشود که از تصاویری با وضوح بالا برای محصولات خود استفاده میکند. حتما توجه داشته باشید که به این نکته کچک و مهم و ضروری توجه ویژه ای داشته باشید تا میزان فروش سایت خود را افزایش دهید.

بخش نظرات در محصولات

داشتن نظرات خوب خریداران به عنوان یک جادو عمل میکند و در سرعت تصمیم گیری و خرید محصول شما را افزایش میدهد. حتما برای شما هم بسیار مهم است که بدانید سایز خریداران از محصول چه رضایتی دارند به همین دلیل حتما در صفحه محصول از بخش نظرات استفاده نمائید. در نظر داشته باشید که مسلما خریداران همیشه نظرات متفاوتی دارند و ممکن است برخی از افراد از محصول شما رضایت کاملی نداشته باشند و در بخش نظرات نارضایتی خود را اعلام کنند. پس باید یک برنامه ریزی درست و تمیز برای این مورد داشته باشید زیرا این ممکن است مثل یک شمشیر دو لبه در کسب و کار شما باشد.

مشخص کردن روش های ارسال و مرجوع کالا

اگر جز فروشگاهای اینترنتی هستید که میخواهید قابلیت مرجوع محصول را در برنامه خود داشته باشید بهتر است بدانید که حتما این مورد را برای کاربر در قالب یک محتوای خوب و کامل توضیح دهید تا کاربر با مطالعه محتوای شما با قوانین مرجوع کردن کالا را بداند. در نظر داشته باشید که بیشترین فروش یک کالا مخصوص وبسایت هایی میباشد که قابلیت مرجوع کردن کالا دارد زیرا در این صورت کاربر با خیال راحت اقدام به خرید محصول میکند. اما برای اینکه در این سیستم موفق ظاهر شوید حتما باید قوانین و مقررات خاصی داشته باشید.

مجهز بودن سایت به مقایسه محصول

مقایسه محصول در تمامی فروشگاه های اینترنتی قابل اجرا نبوده و بیشتر در فروشگاه هایی که در زمینه فروش کالا دیجیتالی فعالیت میکنند تاثیر گذار میباشد. به عنوان مثال کاربر در هنگام خرید گوشی میتواند لیست محصولات انتخابی خود را وارد مقایسه محصول کرده و بهترین گوشی را برای خرید انتخاب میکند. این نوع سیستم با ویژگی های یک کالای راه اندازی میشود و به صورت جدول و بخش بندی شده ویژگی هر محصول را نوشته و کاربر میتواند مقایسه و بررسی بین محصولات انتخابی خود داشته باشد. این عمل باعث میشود تا سرعت انتخاب محصول توسط کاربر نیز افزایش داشته باشد.

نماد اعتماد الکترونیکی

با گذشت ده ها سال هنوز هم برخی از افراد به خرید اینترنتی اعتماد کامل ندارد و خرید خود را به صورت سنتی انجام میدهند. به همین دلیل باید گفت که اعتماد کاربر به فروشگاه شما عامل اصلی فروش میباشد. نماد اعتماد الکترونیکی میتواند این مشکل را برای شما رفع کرده و نسبتا میتواند اعتماد سازی در مشتری ایجاد کند. در نظر داشته باشید که فرایند ثبت نماد اعتماد برای سایت نیازمند پیگیری و صرف هزینه میباشد و به صورت رایگان نمیباشد.

نماد اعتماد اینترنتی در وبسایت فروشگاهی-اروم وب

ارائه توضیحات کامل و دقیق در محصولات

زمانی که شما مکان فیزیکی دارید مسلما وظیفه دارید که در مورد محصول خودتان به صورت کامل اطلاعاتی در اختیار مشتری قرار دهید. به همین دلیل توضیحات محصول در فروشگاه های اینترنتی  نیز همین حکم را داشته و باعث میشود تا کاربر و یا مشتری شما اطلاعات دقیقی از محصول شما را داشته باشد. در نظر داشته باشید هر چقدر توصیف محصولات شما به صورت دقیق باشد در دفعات بعدی مسلما کاربر  محصولات شما را انتخاب خواهد کرد.

تنوع در سیستم پرداخت وجه

وبسایت فروشگاهی بدون درگاه پرداخت کاربر را فراری داده و میزان فروش به اندک میرسد. سعی کنید در وهله اول در صورت امکان تنوع سیستم های پرداخت را افزایش دهید.  به صورت کلی امکان پرداخت وجه در فروشگاه های اینترنتی به 3 روش انجام میگیرد.

  1. پرداخت اینترنتی
  2. پرداخت کارت به کارت
  3. پرداخت درب منزل

امروزه برخی از افراد به دلیل نداشتن سیستم بانکی امکان پرداخت وجه به صورت اینترنتی را ندارند به همین دلیل باید در فروشگاه اینترنتی خود سیستم های پداخت متنوعی را راه اندازی نمائید تا بتوانید تمامی افراد برای تبدیل به مشتری ساپورت نمائید.

* اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید میتوانید به صورت ساده این 3 نوع روش پرداخت را به سایت خود اعمال کنید.

طراحی Ul/UX استاندارد و بهینه

طراحی رابط کاربری خوب یکی از نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی به شمار میرود. امروزه طراحی و جلوه سایت در دید کاربر تاثیر بسیار زیادی در جذب و تبدیل کردن به مشتری دارد. به همین دلیل سعی کنید استارت و شروع کار را به صورت حرفه ای و استاندارد انجام دهید. در غیر اینصورت مسلما افراد بسیار زیادی را از دست خواهید داد. هر مشتری به عنوان یک مخزن بزرگ طلا در کسب و کار اینترنتی شناخته میشود و اگر توانایی صید مشتری را نداشته باشید مسلما در کوتاه ترین زمان ممکن در کسب و کار خود شکست خواهید خورد.

داشتن جلوه و دیزاین ضعیف سایت باعث عدم اعتماد مشتری به برند شما شده و مسلما این موارد میتواند به ضرر شما باشد. بهتر است این نکته را به یاد داشته باشید که همواره سعی کنید طراحی سایت را به یک شرکت معتبر بسپارید تا زمینه طراحی سایت حرفه ای را برای شما فراهم آورند.

ارتباط با مشتری به صورت منظم بعد از خرید

بزرگترین اشتباهی که امروزه تمامی کسب و کار های مدرن و سنتی با آن مواجه هستند ارتباط نداشتن با مشتری میباشد. زمانی که شخصی وبسایت شما را برای خرید انتخاب کرده است مسلما در دفعات بعدی نیز میتواند به عنوان مشتری شما باشد اما باید همواره با او در ارتباط باشید. ارسال پیامک تشکر از خرید ، یکی از مهم ترین عواملی میباشد که باعث اعتماد سازی بین شما و مشتری میشود. پس سعی کنید با مشتریان خود بعد از خرید ارتباط برقرار نمائید.

بهترین و کلیدی ترین روش برای داشتن ارتباط با مشتری بعد از خرید تماس با مشتری میباشد. سعی کنید بعد از خرید با مشتری به صورت تلفنی تماس گرفته و نظرات مشتری را در مورد محصول خود بدانید.

برخورداری از سیستم چت آنلاین

امروزه یکی از مهم ترین موارد که در طراحی سایت فروشگاهی باید به ان توجه کرد استفاده از چت آنلاین در سایت میباشد. ارائه سوالات مشتریان از کارشناسان به صورت چت در هر تایمی از روز باعث میشود تا کاربر یا همان مشتری اعتماد بسیار زیادی به محصولات و برند داشته باشد. در نظر داشته باشید که بیشتر وبسایت هایی که فروش کمتری دارند میتوانند با رعایت این مورد فروش خود را چندین برابر کنند.

جمع بندی

برای اینکه کسب و کار بهتر و پولسازی داشته باشید باید استارت محکم و پرقدرتی بزنید.  استارت مهم و قوی هم نیازمند یک شرکت خوب برای طراحی سایت استاندارد میباشد. هر کسب و کاری برای شروع نیاز به سرمایه گذاری میباشد و مسلما اگر تامین نشود در کوتاه ترین زمان ممکن دچار شکست خواهد شد. در نظر داشته باشید این نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی که در بالا به آنها اشاره کردیم همگی میتواند فروشگاه اینترنتی را به بهترین فروشگاه اینترنتی در ایران و خاورمیانه تبدیل کند.

در مورد این مطلب صحبت کنید

تیم حرفه ای اروم وب

این مقاله به کوشش مهندس علی بلاقی و دیگر اعضای تیم اروم وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

مرجع آموزش های رایگان

در پیج اینستاگرام ما عضو شوید و از ویدئو های آموزشی کاملا رایگان بهره ببرید.

علی بلاقی

مدیر گروه دیجیتال مارکتینگ

اروم وب

ویدئو معرفی خدمات اروم وب

معرفی اروم وب
پخش ویدیو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *