چک لیست سئو سایت 2021

دسته بندی :
چک لیست سئو 2021
فهرست موضوعات
🥇زمان مطالعه: 15 دقیقه

داشتن رتبه بهتر سایت میتواند موقع افزایش بازدید سایت و از طرفی فروش محصولات و رونق کسب و کار شد. اما باید برای داشتن سئوی بهتر باید چک لیست سئو برای است خود داشته باشید به همین دلیل اروم وب در این مقاله چک لیست سئو را که باعث میشود تا سایت از نظر سئو پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد را برای شما آمده کرده است. با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که رعایت و انجام سئو بر روی وبسایت باعث میشود تا ترافیک و بازد کننده بسیار زیادی را دریافت نمائید. داشتن یک چک لیست برای سئو سایت بسیار ضروری و مهم میباشد به همین دلیل حتما فرا گرفتن این نکات را برای شما پیشنهاد میکنیم.

سئو در یک کلام !!!

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو نظیر گوگل ، بینگ ، یاهو و … امری بسیار مهم برای جذب بازدید میباشد. به صورت کلی سئو به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم بندی میشود. انجام سئو کار بسیار پیچیده و کلیدی میباشد و اگر به صورت اشتباه انجام گیرد باعث شکست پروژه شده و از رشد و پیشرفت سایت به شدن کاسته میشود. در این مقاله ما تصمیم داریم تا چک لیست سئو 2021 را که بر برای شما معرفی نمائیم. این لیست مخصوص سئو داخلی بوده و در داخل سایت انجام میگیرد. اما باید در نظر داشته باشید که این نکات را حتما بر روی سایت خود اعمال و بررسی کنید چون تاثیر بسیار زیادی بر روی سایت شما خواهد داشت.

 مهم و کلیدی !!!

برای تحلیل سئو و نوع عملکرد ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد اما در این بخش ما مهم ترین ابزار هایی که تمامی وبمستران با آن آشنایی دارند را برای شما معرفی میکنیم که باید حتما از آن ها در طول سئو کردن سایت استفاده کنید. در نظر داشته باشید که انجام سئو به صورت کامل باید انجام گیرد و در طول داشتن سایت اگر سئو را نادیده بگیرید رقبای دیگر میتواند از شما سبقت گرفته و رتبه شما را به دست بگیرند.

 راه اندازی گوگل آنالینکس

راه اندازی گوگل آنالینکس google analytics

گوکل انالینکس ابزاری بسیار مهم و ضروری میباشد که در تمامی دنیا شناخته میشود. در نظر داشته باشید این ابزار مخصوص گوگل بوده و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار میدهد. مهم ترین ویژگی این ابزار نصب و پیکربندی راحت بر روی سایت میباشد زیرا برای نصب لازم نیست تا اقدام به کدنویسی یا پرداخت هزینه باشید. به یاد داشته باشید که اگر به عنوان یک وبمستر یا سئوکار فعالیت میکنید حتما باید از google Analytics در سایت خود استفاده کنید. استفاده از این ابزار باعث میشود تا شما اطلاعات بسیار زیادی از بازدید کننده و یا ترافیک سایت خود در یافت کنید. این ابزار مهم اطلاعات بسیار دقیق با جزئیات بیشتری را نظیر زمان خروج کاربر ، محل زندگی کاربر و … برای شما گردآوری و در اختیار شما قرار میدهد.

راه اندازی سرچ کنسول یا گوگل وبمستر

یکی دیگر از ابزارهایی که میتواند اطلاعات بسیار دقیق و کاربردی را در اختیار شما قرار دهد ، کنسول گوگل یا گوگل وبمستر میباشد. ای ابزار هم مانند گوگل آنالینیکس برای گوگل بوده و با وصل شدن به سایت توسط شما به صورت کاملا راحت میتواند اطلاعات بسیار زیادی را برای شما گردآوری نمائید.

در ادامه نکات مهم در چک لیست سئو 2021 باید مورد استفاده قرار گیرد را معرفی میکنیم با ما همراه باشید.

استفاده از کلمه کلیدی در سئو سایت

استفاده از کلمه کلیدی

در نظر داشته باشید که شما باید برای تمامی صفحات مهم سایت خود کلمه کلیدی مرتبط با موضوع صفحه داشته باشید. اما مهم ترین مبحث اینجاست که اگر به عنوان یک فردی هستید که تازه وبسایت خود را راه اندازی کردید باید از کلماتی استفاده کنید تا رقابت در این کلمات پایین باشد زیرا به دلیل تازه بودن وبسایت اگر شما از کلمات کلیدی پر سرچ استفاده کنید مسلما در نتایج بالای گوگل جایی ندارید پس بهتر است از گلماتی استفاده کنید که رقابت و جستجو کمتری دارند.

مثلا اگر در حوضه کسب و کار فعالیت میکنید بهتر است به جای استفاده از گلمه کلیدی “طراحی سایت” از کلمه کم رقابت مانند ” طراحی سایت در ارومیه ” استفاده کنید . شانس شما در این کلمه بسیار بالا بوده و شانس دیده شدن شما افزایش می یابد.

 استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه

هر صفحه از سایت یک عنوان دارد گه به معرفی موضوع صفحه مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل برای اینکه سئو داخلی سایت خود را بهبود ببخشید باید در عنوان صفحه خود حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. عنوان صفحه مهم ترین پارامتر برای موتور های جستجو میباشد به همین دلیل با به کار بردن کلمه کلیدی درعنوان صفحه شما به موتور های جستجو یک چراغ سبز میدهد که موضوع صفحه من فلان است.

 نوشتن عنوان جذاب

هر مقاله یا بخشی از سایت یک عنوان یا موضوع دارد. موضوع جذاب باعث میشود تا کاربر تمایل زیادی برای مطالعه و بازدید از صفحه شما داشته باشید به همین دلیل بر روی عنوان صفحه یا مقاله خود وقت زیادی را بگذارید.

مثال : از کلمات و جملاتی مانند ” بهترین ، جذاب ترین ، پرفروش ، تخفیف ویژه ” در صورت امکان در عنوان صفحات خود استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس یا  URL صفحات

یکی از مهم ترین معیار های گوگل برای رتبه بندی و ارزش دادن به سایت ادرس صقحات میباشد.  طولانی بودن ادرس یا url باعث میشود تا گوگل از ارزش دادن به صفخه شما اجتناب کند به همین دلیل حتما آدرس صفحات را کوتاه در نظر بگیرید و در صورت امکان از کلمه گلیدی خود در آدرس صفحه استفاده کنید.

نوشتن محتوای جذاب

با توجه به حساس بودن الگوریتم های گوگل باید محتوا یا متنی را بنویسید که ارزش بالایی را داشته یاشد. زیرا امروزه گوکل میتواند محتوای فارسی را نیز مورد بررسی قرار دهد به همین دلیل حتما محتوایی را منتشر کنید که از محتوای رقبا دارای برتری هایی باشد. مهم ترین برتری یک مقاله کامل بودن و نداشتن استفاده نگارشی میباشد. حتما محتوایی را در سایت منتشر کنید که به عنوان محتوای سبز برای گوگل باشد زیرا گوگل محتوایی را دوست دارد که در نزد کاربران ارزش بسیار زیادی را داشته باشد.

 نوشتن کلمه کلیدی در متای سایت

وقتی کلمه ای را در گوگل جستجو میکنید حتما نوضیحات کوتاهی را در زیر هر نتیجه دیده اید. به این توضیحات متا میگویند. در گذشته متا از فاکتور های مهم در رتبه بندی سایت به شمار میرفت اما امروزه متا فاکتوری در نزد گوگل برای رتبه بندی نمیباشد. اما در نظر داشته باشید که اگر متای جذابی برای صفحات خود بنویسید میتواند باعث جذب کاربران شود. این تکنیک کاملا مورد بررسی قرار گرفته است و میتواند ترافیک زیادی را برای سایت جذب نماید.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ هدینگ

استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1

قالب های استاندارد به صورت استاندارد دارای تگ H1 در صفحات هستند. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از تگ h1 در صفحات بیش از یک بار استفاده نمائید. این تگ ارزش بسیار بالایی از سایر تگ ها دارد به همین دلیل حتما از کلمه کلیدی خود در این تگ استفاده نمائید. در نظر داشته باشید اگر قالب شما از این تگ استفاده نمیکند باید در هنگام نوشتن محتوا به صورت دستی تگ H1 را در محتوای خود اعمال کنید. اما باز هم تاکید میکنیم که بیش از یک بار از تگ H1 در محتوای خود استفاده نکنید.

استفاده از سایر تگ های H1 , H2 , …

حتما تا به حال یک کتاب را مطالعه کرده اید. کتاب ها دارای یک موضوع اصلی بوده که از چندین زیر موضوع نیز بهره میبرند. به یاد داشته باشید که محتوای شما هم باید برای گوگل به صورت منظم موضوع بندی شود تا گوگل بتواند محتوای شما را تحلیل نمایید. به طور مثال کلمه سئو به عنوان تگ H1 بوده و کلمات سئوی داخلی و سئوی خارجی به عنوان تگ H2 میباشد. استفاده از تگ های H2 , H3 , H4  و … در متن محدودیتی ندارد.

استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

حتما در محتوای خود به صورت چندین بار از کلمات کلیدی استفاده کنید. اما استفاده زیاد از کلمات کلیدی نیز میتواند به سئو سایت شما لطمه وارد کنید. مثلا در یک محتوای 300 کلمه ای استفاده از کلمه کلیدی به صورت 10 بار میتواند نتیجه منفی بر روی سئو سایت شما داشته باشد. در نظر داشته باشید که محتوایی را بنویسید که کاملا مرتبط با موضوع شما داشه باشد. زیرا محتوا به عنوان پادشاه میباشد . در سئو تاثیر بسیار زیادی دارد اما برای اینکه طول محتوای خود را افزایش دهید به هیچ عنوان محتوای غیر مرتبط را ننویسید.

استفاده از مترادف کلمات در محتوا

در نظر داشته باشید که امروز با پیشرفت موتور های جستجو ، بهترین محتوا رتبه بهتری را میگیرد. اما به دلیل عدم شناخت کافی گوگل از متن های فارسی باید از مترادف کلمات در محتوا نیز استفاده کنید. این عمل باعث میشود تا موتور های جستجو درک بهتری را نسبت به محتوای شما داشته باشند. مثلا اگر در زمینه سئو در حال تولبد محتوا هستید میتوانید از مترادف سئو یعنی بهینه سازی نیز استفاده کنید. این روش باعث میشود تا گوگل درک بهتری از محتوای شما داشته باشد.

استفاده از تصاویر با کیفیت خوب و حجم کم

گوگل از محتوایی خوشش می اید و به آن رتبه میدهد که از تصاویر ، ویدئو ، پادکست استفاده کند. اما در نظر داشته باشید که این موارد باید حجم پایینی داشته باشند مثلا یک عکس با حجم یک مگابایت مناسب سایت نبوده و باید توسط ابزار هایی که وجود دارد به صورت فشرده و با حجم کم در وبسایت منتشر شود. پس اگر میخواهید که رنبه سایت خود را بهبود دهید حتما از رسانه ها در محتوای خود استفاده کنید.

استفاده از تگ ALT

گوگل طبق بررسی های انجام شده قادر به درک برخی از عکس ها نمیباشد. به همین دلیل حتما در تصاویر خود از متن جایگزین یا ALT استفاده کنید. زیرا توضیحات شما میتواند درک گوگل از تصویر را افزایش دهد. درنظر داشته باشید بهترین گزینه استفاده از کلمات کلیدی در اسم عکس و توضیحات ALT میباشد.

شما با اضافه کردن تگ ALT تصاویر را سئو میکنید. این برای گوگل بسیار خوشایند بوده و باعث میشود تا شما از تصاویر نیز ورودی بسیار زیادی را دریافت نمائید.

استفاده از انتر تکست و لینک سازی داخلی

یکی از تکنیک هایی که باعث میشود تا خرنده های گوگل در سایت شما خزش زیادی داشته باشند خوب بودن لینک سازی داخلی میباشد.  به همین دلیل سعی کنید در بین محتوای خود کلماتی که بتوانید به سایر مقالات لینک دهید را انتخاب و به مقاله یا صفحه مربوط سایت خود لینک دهید. این روش باعث میشود تا گوگل ارزش زیادی به مقالات شما بدهد و کابران هم به صفحات دیگر وبسایت شما مراجعه کنند.

بهینه سازی سایت برای موبایل

در گذشته ورودی سایت ها بیشتر از طریق دسکتاپ انجام میگرفت اما امروزه به دلیل افزایش تکنولوژی و افزایش گوشی های هوشمند بیش از 80% درصد از ترافیک و ورودی سایت ها با استفاده از موبایل انجام میگیرد. برای اینکه کاربر درهنگام ورود به سایت بتواند بدون سردرگمی به فعالیت خود ادامه دهد باید سایت شما برای موبایل بهینه سازی و ریسپانسیو شود.  در نظر داشته باشبد امروز AMP تاثیر زیادی در بهینه کردن سایت برای موبایل میباشد. پس برای اینکه کاربران و بازدید کنندگان خود را از دست ندهید از AMP استفاده کنید.

رفع لینک های شکسته و صفحات 404

یک سایت بزرگ مثل سایت های خبری یا سایر سایت ها که دارای صفحات زیادی میباشد باید این موضوع را حتما بررسی کنند. وجود لینک شکسته در سایت باعث میشود تا گوگل نمره منفی برای سایت شما لحاظ کند. زمانی که سایت دارای لینک های شکسته میباشد گوگل درصورت مواجه شدن با لینک های شکسته نمیتواند محتوای سایر صقحات را ایندکس کند به همین دلیل این عامل باعث میشود تا گوگل از ارزش سایت بکاهد.

برای رفع این مشکل اگر از وردپرس استفاده میکنید ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که میتوانید با نصب و فعالسازی اقدام به پیدا کردن لینک های شکسته نمائید.

نتیجه گیری

سئو  از اهمیت بسیار بالایی در فروش دارد اما باید در نظر داشته باشید آشنایی با برخی تکنیک ها می تواند در رتبه سایت شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد در نظر داشته باشید رعایت برخی از تکنیک ها می تواند سرعت افزایش رتبه سایت شما را به صورت چشمگیری بهبود بخشد به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تمامی چک لیست سئو در سال ۲۰۲۱ را برای شما آماده کنیم.

 همانطور که میدانید سئو یک فرآیند بسیار بزرگی بوده و باید همواره اطلاعات زیادی به دست آورید داشتن یک چک لیست سئو میتواند سئو سایت را افزایش دهد. اگر به کسب و کار خود اهمیت می دهید این روشها را به صورت عملی بر روی وب سایت خود انجام داداه و به مرور زمان شاهد افزایش رتبه سایت خود شوید.

در مورد این مطلب صحبت کنید

تیم حرفه ای اروم وب

این مقاله به کوشش مهندس علی بلاقی و دیگر اعضای تیم اروم وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

مرجع آموزش های رایگان

در پیج اینستاگرام ما عضو شوید و از ویدئو های آموزشی کاملا رایگان بهره ببرید.

علی بلاقی

مدیر گروه دیجیتال مارکتینگ

اروم وب

ویدئو معرفی خدمات اروم وب

معرفی اروم وب
پخش ویدیو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *