آموزش روش های بهینه سازی تصاویر سایت

دسته بندی :
بهینه سازی تصاویر سایت
فهرست موضوعات
🥇زمان مطالعه: 13 دقیقه

قبل از شروع بهتر است بدانید که بهینه سازی تصاویر سایت همان سئو تصاویر سایت میباشد. برخی از افراد بهینه سازی تصاویر را ، کاهش حجم تصاویر میدانند پس بهتر است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

اگر کسب و کار اینترنتی دارید و صاحب یک وبسایت هستید حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. این مقاله میتواند تاثیر زیادی در سرعت سایت و سئو سایت شما داشته باشد. همانطور که در مقاله تاثیر سرعت سایت در سئو گفتیم میدانید که تصاویر میتواند سرعت سایت را کاهش داده و حتی در سئو سایت تاثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم روش های بهینه سازی تصاویر سایت را به صورت جامع و کامل برای شما آموزش دهیم.

یک نمونه از وبسایت هایی که دارای تصاویر زیادی میباشند فروشگاه های اینترنتی میباشد. مقدار استفاده از تصاویر در فروشگاه های اینترنتی زیاد میباشد. به همین دلیل اگر به موضوع بهینه کردن تصاویر مورد استفاده در سایت اهمیت ندهید مسلما امتیاز منفی از طرف موتور های جستجو خواهید داشت. یکی از مهم ترین عواملی که تصاویر برای سایت دارد افزایش اعتبار سایت در رتبه های گوگل میباشد. به همین دلیل برخی از افراد برای اینکه اعتبار سایت خود را افزایش دهند از تصاویر در محتوا و وبسایت خود استفاده میکنند اما باید بدانید که استفاده از تصاویر با حجم بالا مسلما لود سایت شما را افزایش میدهد و این عامل باعث میشود تا برعکس عمل کرده و برای سایت شما نمره منفی داشته باشد. همانطور که در مقاله راز های سئو سایت های فروشگاهی گفتیم تصاویر باعث میشود تا فروش سایت افزایش داشته باشد. اما در این مقاله میخواهیم روش هایی را برای بهینه سازی تصاویر برای شما آموزش دهیم. در نظر داشته باشید بهینه سازی تصاویر سایت فقط کاهش حجم تصاویر نمیباشد. جالب است بدانید که تصاویر میتواند نقش موثری در جذب کاربر داشته باشد. همچنین بهتر است بدانید که یک تصویر مرتبط با موضوع مقاله و محتوای شما بهتر از 1000 کلمه میباشد.

در ادامه روش و نکته هایی که برای سئو تصاویر سایت لازم میباشد را برای شما میگوییم پس با دقت بسیار زیاد این مقاله را مطالعه کن.

استفاده از تصاویر مناسب

استفاده از تصاویر مناسب

اولین و مهم ترین فاکتور در سئو تصاویر سایت استفاده از تصاویر مرتبط با موضوع مقاله میباشد. در نظر داشته باشید اگر میتوانید تصاویر را به صورت اختصاصی طراحی کنید ، حتما این مورد را اجرا کنید. تصاویر اختصاصی امتیاز بالایی در سئو سایت دارد. در نظر داشته باشید که گوگل به صورت کامل از محتوای عکس خبری ندارد ولی در دید گوگل کاربر مهم ترین گزینه میباشد. اگر کاربر یا مراجعه کننده ارتباط خوبی با تصاویر داشته باشد مسلما گوگل و سایر موتور های جستجو این ارتباط را میدانند. در نظر داشته باشید از تصاویری استفاده کنید که بتواند موضوع و بازتاب محتوا را برای کاربر ارائه دهد. پس در نظر داشته باشید انتخاب و استفاده از تصاویر مناسب فاکتور اول در بهینه سازی تصاویر سایت میباشد.

یکی از مهم ترین ویژگی یک تصویر خوب ، جذب کاربر میباشد. استفاده از تصاویر انیمیشنی یا حرکتی ، اینفوگرافیک و … باعث میشود تا کاربر مدت زمان زیادی را در سایت شما سپری کند. در نظر داشته باشید با افزایش حصور کاربران در سایت شما مسلما رتبه های بالا برای شما از طرف گوگل مد نظر گرفته میشود. البته بهتر است بدانید که استفاده از تصاویر انیمیشنی و متحرک به صورت ممتد برای سایت مناسب نمیباشد. پس به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

روش های پیدا کردن تصاویر مناسب

همانطور که بالا گفتیم طراحی تصاویر اختصاصی برای محتوا از امتیاز بالاتری برخوردار میباشد. به همین دلیل شرکت های بزرگی گرافیست هایی را برای این موضوع جذب میکنند. اما اگر کسب و کار شما کوچک و متوسط میباشد میتوانید این کار را خودتان نیز انجام دهید. در کل اگر تجربه کافی و زمان زیادی را برای این موضوع ندارید ما در این بخش روش های پیدا کردن تصاویر را برای شما اموزش میدهیم که میتوانید تصاویر مناسب را بر اساس موضوع محتوای خود پیدا کرده و در محتوای خود استفاده کنید.

یکی از بهترین مرجع برای پیدا کردن تصاویر مناسب خود سایت گوگل میباشد. با سرچ در موضوع محتوای خود میتوانید تصاویر زیادی را استخراج کنید در نظر داشته باشید برای اینکه نتیجه بهتری محتوای شما برای سایت داشته باشد از تصاویر کپی شده استفاده نکیند و تا حد امکان تغییراتی را در تصاویر به به دست آمده انجام دهید.

وبسایت های زیادی در سطح وب وجود دارد یکی از رایج ترین وبسایت ها سایت freepick میباشد. این سایت تصاویر بسیار زیادی را دارد که میتوانید با سرچ کوچک به تصاویر بسیار زیادی به صورت رایگان و پولی دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید استفاده از سایت های زیادی که در سطح وب وجود دارد تصاویر مناسب بر اساس موضوع وبسایت خود پیدا کنید.

نام گذاری تصاویر

نام گذاری استاندارد تصاویر

ما در مقالات گذشته نیز گفته ایم که محتوا فقط شامل سئو نمیباشد. ارزش و اعتبار تصاویر امروزه به قدری بالا میباشد که گوگل با راه اندازی سرویس google image توانسته است تصاویر را به کاربران نیز معرفی کند. پس در نظر داشته باشید که گوگل به تصاویر ارزش زیادی قائل میباشد.

برخی از افراد و صاحبان سایت ها جذب کاربران را در تصاویر میبینند. بله این نوع از تفکر کاملا درست میباشد اما عاملی دیگری که باعث میشود تا تصاویر شما به کاربران و بازدید کنندگان نمایش داده شود به سئو تصاویر سایت بستگی دارد. گوگل درک کامل از تصاویر را ندارد و فاکتور های زیادی را دارد تا یک تصویر را بشناسد به همین دلیل یکی از این فاکتور ها اسم و نام تصاویر میباشد. در ادامه با یک مثال به صورت کامل این مورد و فاکتور مهم را برای شما معرفی میکنیم

مسلما هر تصویری دارای یک نام میباشد. این نام میتواند موضوع عکس را گویا کند. یکی از فاکتور هایی که باعث میشود تا گوگل تصاویر شما را در موضوعات مرتبط نشان دهد نامگذاری استاندارد و اصولی تصاویر میباشد. اگر از یک محصول خود عکس برداری کرده اید اسم عکس را بر اساس نوع عکس نام گذاری بکنید.

پژو پرشیا 2015

به عکس این ماشین توجه کنید. مدل ماشین پژو پرشیا میباشد. اگر در نام تصاویر خود از پژو پرشیا استفاده کنید مسلما شما تصاویر خود را برای گوگل بهینه کرده اید. حتی اگر توصیف عکس کامل تر باشد میتواند نتیجه بهتری را داشته باشد. به طور مثال میتوانید اسم تصویر را Peugeot-Persia-2015 نام گذاری کنید گوگل تصویر شما را با این نام و موضوع در دیتابیس خود ذخیره میکند.

در نظر داشته باشید که اگر میخواهید نامگذاری فارسی استفاده کنید میتوانید اسم تصویر خود را پژو-پرشیا-2015 نام گذاری کنید. پس در نظر داشته باشید که نامگذاری تصاویر بر اساس موضوع عکس یکی از فاکتور های مهم در سئو سایت میباشد.

استفاده از تگ Alt

یکی از مهم ترین روش هایی که در سئو و بهینه سازی تصاویر سایت میتوان از آن استفاده کرد ، نوشتن متن جایگزین یا تگ Alt میباشد. تگ Alt متنی یا جمله ای میباشد که موضوع عکس را شامل میشود. در گذشته به دلیل سرعت پایین سایت حتما دیده بودید که در وسط برخی از محتوا تصاویر بارگذاری نمیشود و به جای آن یک متن یا جمعه نمایش داده میشود. تگ Alt باعث میشود تا گوگل به موضوع عکس پی ببرد.

در نظر داشته باشید متن های جایگزین که همان تگ Alt هستند همانند محتوا بوده و باید به صورت مجزا و نوشته شوند. زیرا استفاده زیاد از یک اسم یا کلمه در تصاویر سایت باعث میشود تا سایت شما توسط موتور های جستجو جریمه شود.

کاهش حجم تصاویر

 این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است پس دقت زیادی در این موضوع داشته باشید. همانطور که میدانید تصاویر دارای حجم میباشد. اگر تصاویر صفحه شما دارای حجم زیادی باشد مسلما بارگذاری صفحه با سرعت کمتری انجام میشود. در نظر داشته باشید. سرعت سایت تاثیر زیادی در جذب کاربر دارد. اگر میزان تایم برای ورود به صفحه افزایش داشته باشد مسلما کاربر از سایت شما خارج میشود. این عمل باعث افزایش بانس ریت سایت میشود و میتواند رتبه سایت شما را کاهش دهد. به همین دلیل برای اینکه این فاکتور از اهمیت بالایی برخوردار میباشد دقت زیادی به این فاکتور داشته باشید.

روش های بسیار زیادی برای کاهش حجم تصاویر وجود دارد. در این قسمت دو روش را برای شما معرفی میکنیم که میتواند در کمترین زمان ممکن حجم تصاویر شما را کاهش دهد.

روش اول : استفاده از فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ یکی از بهترین نرم افزار های گرافیک کاران میباشد. ابزاری که میتواند در بهینه سازی تصاویر به شما کمک کند فتوشاپ میباشد. تنظیم کیفیت عکس در نرم افزار فتوشاپ به صورت دستی بوده و باید بر اساس خواسته خود کیفیت تصاویر را تنظیم کنید. 

روش دوم : استفاده از وبسایت های آنلاین

وبسایت های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. اگر دسترسی به فتوشاپ برای شما وجود ندارد وبسایت imagecompressor به عنوان یک سایت پرطرفدار در زمینه کاهش حجم تصاویر سایت شناخته میشود. با این سایت شما میتوانید بدون هیچگونه افت کیفیت ، حجم تصاویر سایت خود را کاهش دهید. در نظر داشته باشید کاهش تصاویر توسط این این وبسایت به صورت کامل رایگان میباشد.

بهترین و ایده آل ترین حجم یک تصویر بهینه شده برای سایت 70 کیلوبایت میباشد. اما در برخی از تصاویر که ابعاد بزرگ تری دارند این حجم امکان پذیر نبوده و باید با حجم بالایی انتشار داده شود. در نظر داشته باشید که کیفیت را فدای حجم تصاویر خود نکنید زیرا کاهش زیاد حجم تصاویر باعث میشود تا کیفیت تصویر نیز کاهش داشته باشد.

استفاده از فرمت های استاندارد

به صورت کلی تصاویر در سه فرمت png , jpeg . gif میباشد. این سه فرمت از قبل در سایت ها مورد استفاده قرار میگیرد. حتما در نظر داشته باشید که فایل GIF به دلیل داشتن حجم پایین در برخی از وبسایت به صورت ممتد مورد استفاده قرار میگیرد. اما باید این نکته را بدانید استفاده از تصاویر بسیار زیادی هم برای سایت مناسب نبوده و اگر تصاویر از حجم پایینی هم برخوردار باشد مسلما باعث افت سرعت سایت میشود.

نتیجه گیری

طبق بررسی های انجام گرفته شده ، وجود تصاویر  زیاد باعث میشود تا سرعت لود سایت به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. به همین دلیل برای اینکه از اهمیت تصاویر در سایت خود استفاده کنیم ناچار باید از حجم پایین تصاویر استفاده کنیم. این موضوع باعث میشود تا اهمیت بهینه سازی تصاویر دو چندان شود. پس این نکاتی که در این مقاله بیان کردیم میتواند سئو تصاویر سایت را ارتقا دهد. گوگل روش هایی که طبق قوانین او میباشد بسیار دوست دارد. پس برای اینکه بتوانید اعتماد گوگل را به سایت خود جلب نمائید بهتر است تمامی قوانین بهینه سازی تصاویر را به درستی انجام دهید.

سئو سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. داشتن چندین هزار بازدید کننده به صورت روزانه در وبسایت شما میتواند راه زندگی شما به سوی موفقیت تغییر دهد. در نظر داشته باشید که گوگل قوانین و الگوریتم های خود را در طی ماها و حتی سالها به صورت چندین باره تغییر میدهد. به همین دلیل باید برای آینده سایت خود برنامه دقیقی ریخته تا همیشه کسب و کار موفقی را در بستر اینترنت داشته باشید.

در مورد این مطلب صحبت کنید

تیم حرفه ای اروم وب

این مقاله به کوشش مهندس علی بلاقی و دیگر اعضای تیم اروم وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

مرجع آموزش های رایگان

در پیج اینستاگرام ما عضو شوید و از ویدئو های آموزشی کاملا رایگان بهره ببرید.

علی بلاقی

مدیر گروه دیجیتال مارکتینگ

اروم وب

ویدئو معرفی خدمات اروم وب

معرفی اروم وب
پخش ویدیو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *