اسپم اسکور چیست و روش‌های کاهش spam score

دسته بندی :
کاهش اسپم اسکور-طراحی سایت در ارومیه
فهرست موضوعات
🥇زمان مطالعه: 18 دقیقه

اسپم اسکور چیست؟ رعایت چه روشهایی میتواند اسپم اسکور سایت را کاهش دهد؟ آیا اسپم اسکور میتواند در سئو سایت تاثیر داشته باشد؟ برای اینکه جواب این سوالات را به صورت کاملا و تخصصی بدانید حتما این مقاله را که به صورت تخصصی توسط گروه دیجیتال مارکتیگ اروم وب گردآوری شده است را مطالعه نمائید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در بهبود سئو سایت و همچنین رتبه بندی آن در گوگل در نظر گرفته می شود اسپم اسکور Spam score می‌باشد.در واقع اگر شما از روش‌های موثر برای کاهش اسپم اسکور اطلاعات کافی داشته باشید،بدون شک از افت رتبه و وارد شدن آسیب جدی به وب سایت‌تان جلوگیری خواهید نمود.اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در این مقاله به طور کامل به بررسی اسپم اسکور، روش محاسبه آن و مهم‌تر از همه نحوه کاهش اسپم اسکور بپردازیم. در نظر داشته باشید اگر به دنبال

اسپم اسکور چیست ؟

برای بررسی کامل این موضوع و کسب اطلاعات لازم باید در وهله اول به سوال مهم Spam score چیست؟پاسخ داده میشود. در واقع اسپم اسکور مجموعه‌ای از داده‌ها است که با در نظر گرفتن برخی از فاکتورهای سئو و به وسیله مجموعه نرم‌افزاری ماز MOZ اندازه گیری شده و جهت بررسی کیفیت یک وبسایت مورد استفاده قرار می گیرد. این رتبه بندی در بهترین شکل عدد صفر بوده و و در بدترین حالت به عدد 17 نزدیک می باشد؛ که البته در این حالت شما نخواهید توانست وب سایت مورد نظر را در رتبه بندی‌ها و نتایج Google مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید  بالا بودن اسپم spam score میتواند به مرور زمان باعث افت رتبه شده و سایت با ریزش بسیار شدیدی مواجه شود. 

البته داشتن اسپم اسکور چندان نگران کننده نیست به طوری که اگر میزان اسپم اسکور سایت شما بین 1 تا 5 باشد؛ میتوانید بدون نگرانی و با پیاده سازی برخی تکنیک‌ها و انجام استانداردسازی‌ها لازم آن را کاهش دهید. البته این در حالیست که اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، امکان دارد این مقدار افزایش پیدا کرده و در آینده نزدیک برای شما مشکلات بزرگی را به وجود بیاورد.بنابراین اندازه گیری آن و تنظیم یک برنامه مناسب برای کاهش اسپم اسکور همواره باید در لیست اولویت‌های شما باشد. حائز اهمیت است بدانید که در سایت‌هایی که اسپم اسکور بالای 6 دارند باید استراتژی دقیق برای کاهش آن پیاده سازی شود. چنانچه این عدد از 8 نیز بالاتر برود، فرد باید به فکر عوض کردن دامنه خود باشد. معمولا در گوگل به سایت هایی که اسپم اسکور بالایی دارند spammy website نیز می گویند.

اسپم اسکور چیست؟ اروم وب

روش های محاسبه اسپم اسکور

با توجه به تاثیر اسپم اسکور در رتبه بندی و آینده وب سایت شما، بدون شک اندازه گیری و محاسبه آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خوشبختانه برای محاسبه اسپم اسکور شما نیازی به صرف هزینه ندارید و تنها کافیست که از ابزار رایگان MOZ برای انجام این کار استفاده کنید؛ در این حالت خواهید توانست برنامه ریزی مناسب برای کاهش اسپم اسکور و بهبود شرایط سایت خود را انجام دهید.

برای بهره گیری از MOZ تنها کافیست که آدرس یا همان URL وب سایت مورد نظر را در سایت moz.com وارد نمایید، تا بدین ترتیب به راحتی تمامی داده ها و آمارها را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید.

ابزار قدرتمند MOZ این قابلیت را دارد که اطلاعات جامع درباره امتیاز دامین اتوریتی DA و پیج اتوریتی PA در اختیار شما قرار دهد. همچنین شما می توانید به راحتی تمامی لینک های ورودی به سایت مورد نظرتان را مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از سیستم تحلیل قدرتمند MOZ نیازمند پرداخت هزینه بوده و ارزش صرف هزینه را دارد.

دلایل افزایش اسپم اسکور

همانگونه که بیان شد پایین بودن اسپم اسکور از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی شما عزیزان در عین برنامه ریزی برای کاهش آن باید اطلاعات لازم درباره فاکتورهایی که باعث افزایش اسپم اسکور می شود در اختیار داشته باشید و از انجام آنها اجتناب کنید. ما در ادامه این مطلب به بررسی تخصصی تمامی این فاکتورها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

استفاده از دامنه های نامعتبر

دامنه هایی که با پسوند های com , ir , org  وجود دارد دارای اعتبار بیشتری بوده و به عنوان دامنه های معتبر شناخته میشود. در نظر داشته باشید که در هنگام خرید دامنه حتما از پسوند های شناخته شده استفاده نماید. برخی از دامنه ها مانند rest , buzz , tk و … به عنوان دامنه های شناخته نشده هستند و زمانی که این دامنه ها را برای آدرس سایت خود استفاده میکنید این عامل باعث میشود تا میزان اسپم اسکور سایت افزایش داشته باشد. در نظر داشته باشید که انتخاب نام دامنه با پسوند معتبر میتواند به صورت غیرمستقیم در سئو سایت تاثیر داشته باشد.

عدم استفاده از SSL

همانطور که میدانید وجود گواهی امنیتی SSL در سئو تاثیر بسیار زیادی دارد به همین دلیل اگر سایت شما دارای گواهی امنیتی یا همان SSL نمیباشد بهتر است تا در کوتاه تزین زمان ممکن از شرکت هاستینگ خود درخواست کنید تا SSL را بر روی سایت شما اعمال کند. با این روش سایت شما از http به https انتقال داده میشود و تمامی اطلاعاتی که در سایت رد و بدل میشود به حالت رمزنگاری شده انتقال خواهد شد. در نظر داشته باشید که استفاده از SSL یکی دیگر از روش های کاهش اسپم اسکور بوده و میتواند و میتواند در کاهش اسپم اسکور تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

تاثیر ssl در کاهش اسپم اسکو- اروم وب

پایین بودن میزان Moz Trust

داشتن لینک‌های اسپم یکی از اصلی ترین مواردی است که باعث بالا رفتن اسپم اسکور میشود. در واقع اگر در میان تمامی بک لینک هایی که به سایت شما داده شده اند، برخی از آنها اسپم یا بی‌کیفیت باشد، می تواند Spam score وب سایت مورد نظر را افزایش دهد.

علاوه بر این برخی افراد برای بالا بردن رتبه سایت در Google در مدت زمان محدودی اقدام به لینک سازی در تعداد بالا میکنند که در نهایت باعث افزایش اسپم اسکور می شود.

برای حل این مشکل می توانید به راحتی لیستی از تمامی بک لینک‌های بی کیفیت ایجاد کنید و همه را حذف نمایید. در واقع از Disavow Backlinks که یکی از ابزارهای پرکاربرد سرچ کنسول Google است برای حذف این لینک‌ها بهره گیری می‌کنند.

تنوع پایین در لینک سازی

مناسب بودن تعداد لینک‌ها در وب سایت بسیار پر اهمیت است، با این حال باید تنوع این لینک‌ها نیز متناسب باشد. در واقع سایت‌هایی که بک لینک‌های خود را از تعداد محدودی دامنه گرفته‌اند، بدون شک در معرض خطر افزایش Spam score هستند که و تنها راه حال برای حل این مشکل بالا بردن تنوع بک لینک ها به صورت اصولی است. در نظر داشته باشید که بک لینک باید به صورت کاملا طبیعی و طبق برنامه باید انجام شود در غیر اینصورت مسلما یاعث پتالنی شدن سایت میشود.

بزرگ بودن سایت و پایین بودن تعداد لینک

اگر وب سایت مورد نظر شما 2 الی 3 سال پیش ایجاد شده باشد و در حدود 500 مقاله در آن انتشار یابد، می توان آن را یک وب سایت بزرگ در نظر گرفت. حال اگر در چنین سایتی پایین بودن تعداد بک لینک میتواند باعث افزایش میزان اسپم اسکور شود. در واقع Moz به وسیله الگوریتم‌هایی که دارد محتویات، سن و مقالات یک سایت را مورد بررسی قرار داده و در صورت بزرگ بودن سایت و پایین بودن میزان بک لینک، در واقع مقالات و محتوا موجود در آن وب سایت را بی کیفیت تلقی می کند.

مناسب نبودن تعداد لینک های Dofollow و Nofollow

در حالت کلی لینک های ارجاعی یا همان referral links به دو نوع  تقسیم می شوند:

لینک های Dofollow : به صورت مستقیم در رتبه بندی جستوجوی ارگانیک دخیل میباشد.

لینک های Nofollow : هیچ تاثیری در رتبه بندی ندارد و توسط گوگل دنبال نمیشود.

برای این که شما بک لینک طبیعی و استاندارد برای وب سایت خود داشته باشید، باید هر دو این موارد را با رعایت تناسب در تعداد در نظر بگیرید. بسیار از افرادی که به عنوان صاحب نظر در زمینه سئو فعالیت دارند تناسب را داشتن لینک های Nofollow به تعداد 30 درصد و لینک‌های Dofollow را 70 درصد در نظر می گیرند. البته این ارقام هیچ منبعی نداشته و طبق مختصصان این حوضه ارائه شده است.

کاهش اسپم اسکور با لینک سازی-اروم وب

داشتن محتوای کم کیفیت

گوگل با اتکا بر الگوریتم‌هایی که دارد می تواند به راحتی وب سایت‌ها را از هر نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا بدین شکل آنها را رتبه بندی کند. در این بین پاندا یکی از قویترین الگوریتم‌های است که محتوای بی کیفیت را ارزیابی می نماید و Google به مدد آن وب سایتهای واجد شرایط را مجازت می کند. در واقع داشتن محتوای بی‌کیفیت میتواند به راحتی باعث بالا رفتن اسپم اسکور شود. 

البته برخی از منابع و اساتیدی که در زمینه بهینه سازی وب سایت‌ها فعالیت دارند، بر این باورند که اگر فرد محتوای بالای 300 کلمه ایجاد کند از از گزند این آسیب‌ها در امان خواهد ماند و این در حالیست که برخی از وب سایت ها در عین داشتن محتوای چند هزار کلمه ای باز مجازت شده‌اند. در واقع اگر مقالات و محتوای ایجاد شده از نظر مفهوم چندان واضح و مشخص نباشد بدیهی است که تعداد بازدید کننده پایننی خواهد داشت که در این حالت به عنوان محتوای کم کیفیت یا بی کیفیت در نظر گرفته خواهد شد. حتماً جمله معروف محتوا پادشاه است را قبلاً شنیده‌اید؛ از این رو برای کاهش اسپم اسکور باید تولید محتوای با کیفیت را در اولویت کار خود قرار دهید.

تاثیر محتوای خوب در اسپم اسکور-اروم وب

بالا بودن تعداد لینک های خارجی

معمولاً در برخی از وب سایت‌ها قسمت‌هایی وجود دارد که برای لینک دهی به سایت های دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. در این قسمت تعداد لینک‌ها بالا است که تحت عنوان مزرعه لینک نیز شناخته می‌شود و تنها به یک وب سایت اختصاص داده شده است. البته افراد برای این کار هزینه پرداخت می کنند و Google نیز به همین دلیل بهره گیری از مزرعه لینک را مجازات میکند که البته همین فاکتور باعث افزایش Spam score نیز میشود.

پایین بودن تعداد لینک های داخلی

داشتن لینک داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای تاکید ضروری بودن این موضوع دلایل متعددی وجود دارد. شاید یکی از اصلی‌ترین همین دلایل را بتوان جلب رضایت کاربر در نظر گرفت؛ یعنی شما با لینک سازی داخلی و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم یک تجربه خوب را برای کاربران ایجاد میکنید. البته در کنار موارد ذکر شده، موتورهای جستجوگر Google در وب سایت‌هایی که لینک سازی به درستی مدیریت و سازماندهی شده است به خوبی می‌خزد که در این حالت گوگل درک بهتری از سایت مورد نظر پیدا می کند.

بهره گیری از Anchor Text طولانی

انکر تکست بخشی از متن یا جمله است که به حالت لینک می باشد. اگر این قسمت از نظر تعداد کلمه طولانی باشد می تواند توسط Google به عنوان مزرعه لینک تلقی شود. در واقع بهره گیری از انکر تکست‌های طولانی میتواند این القا را به گوگل بدهد که شما می خواهید از روش غیر اصولی و غیر طبیعی برای بالا بردن رتبه خود استفاده کنید و این امر میتواند باعث افزایش اسپم اسکور شود.

نداشتن اطلاعات تماس

آخرین موردی که به عنوان عامل افزایش Spam score مورد بررسی قرار می دهیم؛ نداشتن اطلاعات تماس است. بدون شک Google به سایت‌هایی که برای تامین نیازهای کاربر تلاش میکند و مهم تر از همه مسئولیت پذیر است، توجه بیشتری دارد. از این رو وب سایت‌هایی که هیچ گونه اطلاعات تماس ندارند از اسپم اسکور بالاتری برخوردارند که البته می توان به راحتی این مشکل را حل نمود.

از این رو برای کاهش اسپم اسکور تنهای کافیست که در صفحه اصلی خود یک صفحه مخصوص برای اطلاعات تماس ایجاد کنید تا بدین شکل کاربر بتواند به راحتی به وسیله ایمیل یا رسانه های اجتماعی با شما تماس بگیرد یا ارتباط برقرار کند. امروزه صفحه تماس با ما به عنوان صفحه‌ی بسیار مهم از نظر گوگل میباشد و گوگل به سایت‌هایی که صفحه‌ی تماس با ما دارند امتیاز ویژه‌ای در نظر میگیرد.

اهمیت اسپم اسکور در سئو

با توجه به مواردی که در قسمت های بالا مورد بررسی قرار داده شد به راحتی می توان این استنباط را داشت که داشتن اسپم اسکور پایین برای سئو سایت از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. معمولاً بیشتر افراد صاحب نظر در زمینه بهینه سازی وب سایت اصلی‌ترین عامل ایجاد اسپم اسکور و بالا رفتن آن را در داشتن لینک‌های خارجی مخرب یا اسپم می دانند. اما با بررسی دقیق تر می توان این باور را زیر سوال برد؛ چرا که در بستر وب می توان به فراوانی،سایت‌هایی مشاهده کرد که ارزش و رتبه بسیار بالایی از نظر Google دارند ولی در عین حال از Spam score بالایی برخوردارند. البته اگر قدمت، ارزش و قدرت یک وب سایت بالا باشد بسیاری از باورها و قوانین شامل آن نمیشود، چرا که گوگل به این وب سایت اعتماد دارد؛ اما بدون شک وب سایت‌های تازه ایجاد شده یا دارای قدمت و قدرت متوسط بررسی و کاهش اسپم اسکور بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت اسپم اسکور در سئو-سئو سایت در ارومیه

بروزرسانی اسپم اسکور

یکی از مهم ترین مواردی که در این بخش به عنوان اشاره میکنیم این است که خیلی از افراد تمامی مواردی که در این مقاله بیان شده است را در سایت خودشان اجرا میکنند ولی متاسفانه اسپم اسکور سایتشون کاهش پیدا نمیکند. برای رفع این مشکل باید منتظر بمانید چون طبق گفته شرکت moz بصورت ماهانه اسپم اسکور هر سایت دچار تغییرات میشود.

تغییرات میزان اسپم اسکور برای هر سایتی متفاوت میباشد پس اگر شاهد این بودید که چرا عدد اسپم اسکور کاهش پیدا نمکند اقدامات زیادی را انجام ندهید و منتظر بمانید.

راه های کاهش اسپم اسکور

در قسمت های قبل تمامی فاکتورهای مهمی که می تواند باعث بالا رفتن میزان اسپم اسکور شما توضیح داده شد؛ شما می توانید با رعایت این نکات و اصلاح موارد ذکر شده یک وب سایت استاندارد با رتبه مناسب داشته باشید. البته به منظور گردآوری اطلاعات جامع در ادامه به ذکر برخی موارد دیگر مهم دیگر پرداخته این تا شما با استفاده از آنها اقدامات لازم جهت کاهش اسپم اسکور خود را در نظر بگیرید.

1.تعداد صفحات سایت خود را بالا ببرید.

2.در دامنه مورد نظر خود از پسوندهایی مانند pl ، .cc ، .info. استفاده نکنید؛ چرا که بر اساس آمارگیری، وب سایت های دارای این دامنه Spam score بالایی دارند.

3.از دامنه با تعداد کاراکتر بالا استفاده نکنید.

4.از فونت های خاص که برای Google چندان شناخته شده نیست، بهره گیری نکنید.

5.حتماً Google Analytics را بر روی وب سایت خود پیاده سازی نمایید.

6.از تبلیغات دو کلیکی استفاده نکنید.

7.حتماً سیاست و برنامه مناسب برای لینک دهی به شبکه اجتماعی LinkedIn در نظر بگیرید.

8.در صورت امکان آدرس ایمیل خود را در اختیار کاربران قرار دهید.

9.کلمات کلیدی را به شکل Tag در متا قرار ندهید.

10.طول تیتر های H1 بیش از حد استاندارد طولانی نکنید.

نتیجه گیری

همیشه در سئو برخی موارد سختی های بسیار  زیادی دارد و وجود این موارد باعث میشود تا سئو به یک بحث شیرین و داغ تبدیل شود. وجود مشکلاتی مانند پنالتی سایت یا روش های کاهش اسپم اسکور ، کاهش رتبه سایت در کلمات کلیدی و … همگی یک ترس بزرگ در سئو کار ایجاد میکند ولی شناخت روش های پیشگیری یک سئو کار را همیشه به موفقیت پیش میبرد. پس برای اینکه بتوانید به یک سئو کار موفق تبدیل شوید حتما اطلاعات سئویی خود را به روز نگه دارید.

در مورد این مطلب صحبت کنید

تیم حرفه ای اروم وب

این مقاله به کوشش مهندس علی بلاقی و دیگر اعضای تیم اروم وب تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

مرجع آموزش های رایگان

در پیج اینستاگرام ما عضو شوید و از ویدئو های آموزشی کاملا رایگان بهره ببرید.

علی بلاقی

مدیر گروه دیجیتال مارکتینگ

اروم وب

ویدئو معرفی خدمات اروم وب

معرفی اروم وب
پخش ویدیو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *